Liberalerna i Vara har haft årsmöte

Måndag 26 februari 2018

Liberalernas årsmöte började med ett mycket intressant anförande av riksdagsman Said Abdu från Trollhättan. Han sitter i arbetsmarknadsutskottet och näringsutskottet och är Liberalernas näringspolitiske talesman. Hans anförande handlade om vikten av att människor ska ha möjlighet att starta företag, för där skapas jobben. Att skattebördorna inte ska vara så stora att företag måste lägga ned utan kan växa och anställa fler. Liberalerna vill ha en likvärdig skola, det skulle förhindra klassklyftorna.

Liberalerna är ju socialliberala sade han och vi vill att alla människor ska kunna utvecklas och bli självständiga, ha ett jobb och bidra till samhället så vi kan klara vårt sociala ansvar, den viktiga vården och bättre villkor för pensionärerna. Vi är för invandring men vill att Sverige ska bli bättre på integration, så människor kan komma in i samhället mycket snabbare än nu. Arbetsförmedlingen behöver reformeras så de kan hjälpa arbetssökande på ett bättre sätt.

Said Abdu avslutade med, att ju fler som arbetar desto fler får del av välståndet.

Han tackades varmt av ordförande Per-Olof Persson-Lilja med choklad från Conditori Nordpolen.

Från vänster: Tommy Åkerstedt, Said Abdu, Andreas Millings, Per-Olof Persson-Lilja

Smörgåstårta och kaffe avnjöts innan årsmötesförhandlingarna. Styrelsen omvaldes och ordförande är Per-Olof Persson-Lilja, vice ordförande Tommy Åkerstedt, sekreterare Annette Engström och kassör Stig Gleisner. Veronica Persson-Lilja omvaldes som ledamot i styrelsen och för LUF adjungerades Andreas Millings.

Av årsberättelsen framgick att Liberalerna deltagit vid julmarknad i både Kvänum och Vedum och delat ut L-reklam i form av isskrapor m.m. Flera medlemmar har varit på utbildning och vi har genom vår webbansvarige en Facebooksida där text och bilder från olika aktiviteter finns att ta del av.

Två motioner hade inkommit till årsmötet.

Blommor överlämnades till Inga Jönsson, som under året ordnat lokal och fika vid alla Liberalernas samlingar och till Ingvar Lund för allt praktiskt arbete han lägger ned.