Till minne av Sven Månsson

Tisdag 7 augusti 2018

Vår käre vän och mångårige medlem i Folkpartiet – Liberalerna har fått sluta sitt långa innehållsrika liv.

Sven var under många år ordförande i Kvänum-Larvs Folkpartiförening och var mycket engagerad och uppskattad. När sedan de båda lokalföreningarna i Kvänum och Vara slogs ihop till en, blev han vice ordförande där flera år.

Sven satt i Kommunfullmäktige och i Kommunstyrelsen och drev med kraft Folkpartiets frågor. I Kommunalpolitiska rådet var han också med. Han var en politiker med hjärta, som såg människor och deras behov och vad kommunen kunde göra för att det skulle bli så bra som möjligt. Och Fp senare L fick igenom många, goda förslag.

Han var glad och hade en härlig humor och det lättade upp stämningen i diskussioner och i sammanträdesrummet. Där kunde hans humor många gånger lösa de mest svåra knutar, så man kom överens och kunde gå vidare.

Till Jordgubbens dag i Vara, där Fp och Sven brukade vara med, gjorde han alltid ett korsord, där han snillrikt flätade in något om Fp eller Vara kommun. De var så uppskattade och mycket lätta att dela ut. Han och Ulla-Britt ställde också alltid upp vid Fp:s valstuga, pratade med folk och bjöd på kaffe.

Med sitt stora engagemang i Kvänums olika föreningar blev Sven Månsson en profil i vår kommun. Alla visste vem han var och han blev Folkpartiet för många, både som symbol och föredöme. Det visade sig bl.a. i alla de personröster han fick i valet.

År 1999 fick han priset Årets Varabo av Vara kommun, för bl.a. sitt engagemang i Kvänums 100-årsfirande.

Sven hade ju stor erfarenhet av politik i olika sammanhang och var alltid påläst och följde med i den politiska utvecklingen. Var det något man undrade över kunde man ringa honom och få ett gott råd.

Det är ett stort tomrum efter Sven, som vän och i vår förening, men vi unnar honom Vila i frid. Våra varma tankar går till hans hustru och barnen med familjer.

Liberalerna i Vara kommun